NaVýkup - digitalizace úřadů

Advokátní kancelář, realitní kancelář, banka, katastr nemovitostí, ověření podpisů a mnoho dalšího. To vše provází prodej nebo nákup nemovitostí. Je možné proces zjednodušit? Ano. Na katastr nemovitostí už nemusíte osobně. Návrh na vklad můžete zaslat emailem. 

Nákup či prodej nemovitosti vyřídíte jednodušeji

Při nákupu nebo prodeji nemovitosti je třeba vyřídit veškeré formality týkající se zápisu nových vlastníků a převodu povinností na katastru nemovitostí. Jak převod probíhá? Dostavíte se s kupní smlouvou, vyzvednete si číslo, čekáte a čekáte. Po zaplacení správního poplatku si pracovník okopíruje dokumentaci a vy odcházíte. Tento zážitek vám obvykle i s cestováním zabere celé dopoledne. 

Jde to udělat jednodušeji? Dorazil internet i na katastr nemovitostí?

Poplatek na katastru se hradí nákupem ceniny, kolku

Kdo se rozhodne pro zaslání smluvní dokumentace na katastr nemovitostí poštou, lepí na dokumenty kolek v příslušné hodnotě. Dokumenty obsahují samozřejmě ověření podpisů. Ti, kteří se vydají na katastr osobně, mají možnost uhradit poplatek v hotovosti nebo kartou při jednání na přepážce. Při elektronickém podání smluv uhradíte poplatek převodem z účtu. 

Elektronická konverze smluv

Vyhotovenou smluvní dokumentaci s ověřenými podpisy můžete prostřednictvím Czechpointu převést do elektronické podoby. Je nutné uhradit poplatek za naskenování jednotlivých stránek kupní smlouvy a za sken návrhu na vklad do katastru. Po naskenování obou dokumentů vám je Czechpoint zasílá do datové schránky nebo do úschovny s příslušným kódem. Datovou schránkou nebo emailem zasíláte dokumenty do datové schránky katastru nemovitostí nebo na email podatelny katastru nemovitostí. 

Po zaevidování návrhu na vklad (požadavku) vás katastr nemovitostí vyzve k úhradě příslušného poplatku. 

S elektronickými podpisy jde vše snáz

Nové občanské průkazy s čipem nabízí možnost využití takzvaného elektronického podpisu a mnoho úkonů je možné provést bez návštěvy příslušného úřadu. To platí i pro vklad na katastru nemovitostí. Jestliže mají elektronický podpis obě smluvní strany, je možný převod do pdf formátu a zaslání na katastr nemovitostí. 

U listiny je třeba vložit elektronické podpisy a společně s nimi certifikáty elektronických podpisů (včetně IK MPSV, identifikátoru podepisující osoby). Po připojení elektronických podpisů se listina opatří elektronickým časovým razítkem. Ačkoliv se na první pohled může zdát, že se jedná o časově náročnější postup, opak je pravdou. Cestování na katastr nemovitostí, hledání místa pro zaparkování a dlouhá fronta v místech, kde nefunguje wi-fi je často na několik hodin, a ještě více nervů.

Autor: www.navykup.cz

Vložit komentář